Til blogg-forsiden

5 tips for god kommunikasjon uten speil

Share on Facebook2Share on Google+2Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter1

 

Har du, uforvarende, passert noen som speiler seg? -Som gir seg selv det lille knikset i speilet: Glimtet i øyet, en sjekk av frisyren. Så kommer vi forbi, slår blikket fort ned. Vi har sett dem i et privat øyeblikk. Dét øyeblikket har vi hver dag, 97% av oss.

Så til utfordringen: Hvordan ser vi ut, uten speilet? Hvordan ser vi ut, når vi ikke flørter med eget blikk? Når vi stirrer inn i dataskjermen, når vi lytter fraværende til en kollega, når vi får et spørsmål vi ikke har svar på?

Kort sagt: Hvordan ser vi ut, i møtet med andre mennesker? Hva kommuniserer vi?

Vi liker ikke svaret.
De fleste av oss mister all positiv mimikk når vi tenker oss om: Når vi er konsentrerte eller lyttende ser vi gjerne ganske så morske ut. Som for eksempel når vi får et kritisk spørsmål: Kanskje liker vi å bli utfordret, og vi liker spørsmålet. Likevel tar vi (oftest helt ubevisst) et skritt tilbake, fordi vi tenker tilbake i tid.
Hva ser det ut som for den som stiller spørsmålet, og for de andre som måtte være tilstede? Joda, det ser ut som om vi vegrer oss. Vil ikke ha spørsmålet. Vi rynker pannen, tenker.

Og går bakover.
Innvendig er vi kanskje den vi så i speilbildet; den åpne, positive glade personen.
Bare i toppkonsentrert modus, akkurat nå.

Slik mistet jeg en av mine beste medarbeidere. Når hun la frem sine forslag, lyttet jeg intenst. Jeg visste at hennes forslag var verdt å lytte til. De var både gjennomførbare og lønnsomme. Så jeg krøllet pannen, grublet – og lyttet.

Hva hun så?
Jo, hun så min reaksjon når hun kom med sine forslag i våre mandagsmøter. Og hun så min reaksjon når jeg lyttet til kollegaenes forslag. Hva gjorde jeg annerledes, hvordan forskjellsbehandlet jeg? Når de andre kom med forslag var jeg ofte en nikkende lytter med positiv mimikk. Med øyenkontakt, og med positive ord om at det var så fint at de kom med forslag. Som sannsynligvis ikke ville bli gjennomført.

Hvilke forslag ble gjennomført?
Hvem fikk gjennomslag? Selvsagt var det henne – den beste medarbeideren. Jeg mistet henne, på tross av oppklaring og dokumentasjon. Hun hadde i over ett år mistolket mine signaler. Jeg hadde i over ett år kommunisert på egne premisser, uten tanke for hvordan hun oppfattet min handlingsorienterte feedback.

Det er mitt ansvar å sørge for at jeg gjør meg forstått, at budskapet når frem. Kommunikasjon er det den andre forstår. Det ble mitt nye mantra etter dette.

 

 

Her er noen tips for å nå frem med din kommunikasjon:

1. Være bevisst

De fleste av oss går gjennom dagene og ukene uten å vite hvordan vi virker på  andre. Som jeg gjorde,
da jeg selv mente jeg hadde en positiv kommunikasjon med min ulykkelige kollega.
Hvordan ser andre deg? Hvordan blir du oppfattet?
Be om feedback fra dem du stoler på at gir et ærlig svar.

2. Åpent ansikt
Holdning vises i mimikken. Når vi er usikre, konsentrerte, tankefulle fremstår de fleste av oss som negative.
Vi har et ansikt vi aldri ville gi oss selv i speilet.
En av de største kilder til misforståelser er nettopp mimikken. Fordi den er det første vi ser, og fordi den bestemmer mer enn ansiktsutrykket:

3. Sette stemningen med stemmen
Mimikken påvirker stemmen vår, og motsatt. Om du forsøker å gå ned i stemmeleie mens du smiler, er det vanskelig. På samme måte vil det være vanskelig å ha en positiv, åpen og imøtekommende stemme dersom mimikken er negativ og munnen peker nedover.
Derfor er mitt neste råd å senke skuldrene:

4. Senke skuldrene
Dersom vi er stresset eller nervøse, går skuldrene opp. Da går stemmen  opp også, i negativ forstand: Vi kvinner har en lei tendens til å få en skingrende, altfor lys stemme, dersom vi hever skuldrene. Og motsatt: Har vi allerede gått ut en oktav for høyt fordi vi er oppstemte, nervøse. –Ja, da blir skuldrene høye og mimikken anspent.

Til slutt. Hva du kommuniserer kan understrekes med hvordan bruke blikket:

5. Bruke blikket
Den tradisjonelle definisjonen på et øyeblikk er visstnok 3 sekunder. Og ja.
Holder du blikket mitt i mer en tre sekunder er det (for) mye. Selvsagt avhenger det av setting.
Men er vi på jobb, på butikken, på foreldremøte eller på trening – vi liker å bli sett uten å bli stirret på.

Den største utfordringen vi har i hverdagen er hvordan fordele blikket vårt:
Når vi er i møter, til lunsj eller holder et foredrag.

Blikkbruk, og de andre punktene jeg har nevnt, er en kunst som enkelt kan foredles. Det gjelder bare å vite hvordan vi oppfattes, og å bruke den kunnskapen. Kommunikasjonskunnskap kan hjelpe med å fremheve våre beste sider, om vi er åpne for å vite hvordan vi virker på andre.

Jeg har tidligere skrevet om det viktige førsteinntrykket, i Sosiale medier og heisflørt (CTS Setting).
Les mer om vår egen kommunikasjon i Dealing With Difficult People – It`s About You (HBR)
og om hvor viktig sosial intelligens er i The Must-Have  Leadership Skill (HBR).

Flere artikler er på trappene, hvor jeg tar for meg de ulike personlige kommunikasjonsverktøyene våre.
Kom gjerne med innspill til hva jeg bør skrive om. For flere innlegg fra egen eller andres erfaringsbank, følg med på www.facebook.com/CTSSetting.

 

Pin It
Share on Facebook2Share on Google+2Share on LinkedIn0Tweet about this on Twitter1
Follow Me on Pinterest

Kommentarer

8 kommentarer til “5 tips for god kommunikasjon uten speil”
  1. Jeg synes det er utrolig artig, braog ikke minst nyttig å lese det du skriver her! Jeg tok meg i å tenke på hvor uttrykksløs jeg satt her og stirret på skjermen faktisk ;)

    En annen ting jeg synes er helt fantastisk og som andre virkelig burde lære av deg er å ha selvinnsikt i forhold til ansatte. Her ser du helt tydelig at det kan ha med din måte å kommunisere på at du mistet en ansatt. Og du gjør noe med det!

    Flere ledere burde ta et kurs med deg!

    Ha en strålende dag.

    TwittingNita- som skal tenke gjennom stemme og mimikk fremover :)

    • CecilieTS sier:

      Hei Anita.
      Tusen takk for hyggelig og konkret tilbakemelding! Du ga dagen min et løft, jeg kunne lese mimikken i kommentaren din. : )

      Ja, jeg lærte mye av den nevnte og mine andre medarbeidere. De feilene jeg gjorde, samt det jeg gjorde bra, er en del av det jeg
      formidler når jeg trener andre innen kommunikasjon.
      Teori fra læreboken er gull verd – men kun når mulig å relatere til praktiske caser og erfaringer – være seg min eller andres.
      Det du får her på bloggen er et lite avtrykk av mine foredrag/kurs. Derfor ble jeg ekstra glad for din tilbakemelding, sånn
      apropos god kommunikasjon:
      Du begrunner hva du synes er bra. -Begrunnet feedback (på fagspråket ofte kalt «kvalifisert feedback» er, etter min mening,
      en viktig del av god kommunikasjon.
      Her til lands brukes mest ubegrunnet feedback. Det vil si at vi gir hverandre komplimenter uten å begrunne årsaken til det.
      Et kompliment er for mange vanskelig
      å gi, og vanskelig å motta. I vår kultur fører ofte ubegrunnet feedback til usikkerhet:
      Hva vil vedkommende oppnå, som skryter? Utsagn som Du er så dyktig, kan virke mot sin hensikt, når ubegrunnet.
      Vi blir mistenksomme.
      Vi får skryt, men vet ikke hva som utløser opplevd kvalitet, og tviler dermed på avsenders motiv. Derimot:
      Du er så dyktig, fordi du evner å uttrykke deg kort og konkret. Som igår, da du… etc.
      -Her blir vi med en gang mer troverdige.

      Langt svar – du har inspirert meg til et nytt blogginlegg. Takk!

  2. Hege sier:

    Takk for interessant lesing! Jeg er veldig opptatt av kommunikasjon og dens hemmere, da jeg i voksen alder bosatte meg i utlandet og lærte et nytt språk. Fransk. Når du ikke forstår språket like godt som ditt eget morsmål, blir du lett veldig usikker av andres nonverbale kommunikasjon. Det er lett å overanalysere og bli sensitiv på andres blikk og kroppsholdning generelt. Jeg har mange ganger opplevd å feiltolke ettersom jeg i tillegg til å ikke forstå språket 100%, også befinner meg i en fremmed kultur og dermed ikke så lett forstår de kulturelle kodene.

    Innlegget ditt har inspirert meg til å skrive noe om akkurat dette i min egen blogg, hvor jeg skriver mest av alt om integrering. Veldig viktig med høy takhøyde når det kommer til kommunikasjon for oss som prøver å integrere oss i en ny kultur!

    • CecilieTS sier:

      Tusen takk for inspirerende kommentar, Hege!
      Jeg har samme erfaring som deg fra Frankrike, og fra flere andre kulturer og språk. For å forstå hele kommunikasjonsbildet, må kunnskap om kultur og sosiale koder være på plass. Heldigvis er der likevel en del universelle «regler» som gjelder for de ulike verdensdeler og -kulturer. Disse, samt egen intuisjon og kunnskapssøken er gode indikatorer på hvorvidt vi forstår og tolker et budskap rett.
      Med deg kom både en ny forbindelse og en ny blogg: Jeg ser frem til å lese din bloggpost, og håper du gir lyd når du publiserer den.
      Tvi tvi med integrering. Jeg skal følge med.

    • CecilieTS sier:

      Tusen takk for god feedback, Hege! Særs hyggelig når mitt innlegg kan inspirere til nye aspekter, om jeg er enig eller ei. Denne gangen er jeg enig, og det gjør det selvsagt ekstra hyggelig å svare med lette tastetrykk:
      Mimikk, kroppsspråk, blikk- og stemmebruk… Alle disse faktorene påvirker oss i langt større grad enn vi vanligvis tenker over. Dessuten er samsvar mellom ord og disse andre faktorene avgjørende for gjennomslagskraften: Hva mottar den andre? Budskapet ditt, eller en mismatch mellom det du sier, og det kropp/blikk/mimikk/stemme sier?

      Spesielt er jeg opptatt av mimikken. Så viktig er den, at jeg nok skal prioritere en bloggpost bare til dette. Når jeg holder kurs/foredrag om temaet, ser jeg gang på gang hvordan folk kjenner seg igjen, når de bare får servert teori og praksis satt i system: Vi ødelegger mangt et potensielt godt møte med ubevisst mimikk.
      Du refererer til Thomas Hylland-Eriksen, og kommenterer hans utsagn med at «…dermed tydeliggjøres det at store deler av kommunikasjonen som finner sted, ikke er språklig. At språkbeherskelse ikke kun dreier seg om å lære uttale, grammatikk og ordforråd.»
      Nettopp!
      93% av vår gjennomslagskraft (i analog kommunikasjon) kommer gjennom andre kanaler enn ordene. Ordene utgjør kun 7% av det budskapet vi sender ut. De resterende 93% fordeles slik: 56% av vårt budskap når gjennom via kroppsspråk. 56%! Inkludert i kroppsspråket ligger blikket vårt, mimikken vår. Stemmen spiller også en vesentlig rolle. 37% av budskapet kommer gjennom stemmebruken vår.

      Problemstillingen du presenterer er viktig, og undervurdert i vårt samfunn. Det vi imidlertid bør huske på, er at når folk flest tenker lite på de nevnte kommunikasjonsfaktorene, så ligger de likevel ubevisst i oss: Som mekanismer som påvirker vår tillit, vår trygghet, våre holdninger og våre handlinger i relasjon til andre mennesker.

      Jeg gleder meg til å følge deg på Twitter og blogg videre!

Trackbacks

Se hva andre skriver...
  1. [...] 5 tips for god kommunikasjon uten speil : CTS Setting Gjør mer av det du tror på. Tro mer på det du gjør. CTS Setting tilbyr tjenester innen feltene kommunikasjon og tidsbruk. Arbeidsformen er kurs, foredrag, treningsprosesser og rådgivning. Source: http://www.cts-setting.no [...]

  2. [...] er det selvsagt ikke. Noe som nok en gang gjorde meg oppmerksom på dette, var et innlegg på Bloggen til Cecilie Thunem-Saanum. Det handlet om kommunikasjon, og hvordan vi egentlig ser ut i møtet med [...]



Legg igjen en kommentar

Følg CecilieTS

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed for Posts
  • Google+
  • LinkedIn

Siste fra medbloggere

Siste fra sider jeg leser

Arkiv