Til blogg-forsiden

Sosiale medier og heisflørt

Hva er det som gjør at noen når bedre frem enn andre, i jungelen av sosiale medier? –Tusenvis leser bloggen, Klout`en er i skyene, det hagler med
”likes” og venner på Twitter, Facebook og dets (u)like. Introduksjonen. Det er introduksjonen som gjelder:

The elevator pitch:
De flyktige sekundene, det lille minuttet, hvor du kan gjøre et inntrykk på din medpassasjer, der, i heisen. Neinei, ikke salg.
–Det vi ønsker å gi der, i heisflørten, er et inntrykk som gir oss møte nummer to: Det lengre, avtalte og mer målrettede møtet.

Kommunikasjonsfolk flest har lært seg denne kunsten i analog form. Og mange glemmer tre ting:
1. Å oppdatere/vedlikeholde budskapet.
2. Å sjekke ut den andre partens reaksjon. Er budskapet forstått, og er vedkommende positiv?
3. Sosiale medier! Vi glemmer å spisse og foredle vår kommunikasjon på verdens viktigste vegg: Www.

Når jeg kurser i ulike emner innen kommunikasjon, legger jeg stor vekt på viktigheten av de første sekundene og minuttene av et møte,
eller en presentasjon. Det gjelder å ta rommet, fange interessen.

Hva er forskjellen på analog og digital kommunikasjon?
(personlig kommunikasjon, den som skjer IRL versus kommunikasjon i sosiale medier?)
-Ikke så mye som vi vil ha det til, er min påstand. De samme, allmenngyldige reglene gjelder digitalt som analogt:
Overskriften, de første linjene og hvert høydepunkt er nøkkelen. Ren dramaturgi. Selvsagt har vi flere nyanser som skiller de to kommunikasjonsformene.
Sosiale medier er for eksempel mer umiddelbare i sin form: Vi når hverandre oftere og raskere, og blir krassere, mer bastante. Og mer utydelige.
Dét, er en annen bloggpost.

Hvordan blir vi hørt, når vi svømmer i en strøm av mange stemmer?
Gylden regel i de aller fleste (norske) sosiale medier-sammenhenger: Unngå rene salgsbudskap.

Her er noen flere tips, som hver for seg kan skape en egen elevator pitch:
1.     Hva er produktet ditt/Hva tilbyr du?
2.     Hvem og hvor er markedet ditt?
3.     Hvordan får du omsetning? Hva gir salg?
4.     Hvem står bak bedriften?
5.     Hvem er konkurrenten din?
6.     Konkurransefortrinn

 

I mitt daglige virke møter jeg kunder som blant annet er gründere, selgere, markedsførere og ledere. Jeg gir dem en smørbrødliste over temaer hvor de bør kunne gi umiddelbare svar i form av en ”elevator pitch”. Svarene er fine i muntlig form, over handlekurven på butikken så vel som i et salgsmøte.

Utfordringen? På nett stiller mottakeren sjelden kritiske spørsmål ved et første møte:
Han bare surfer forbi websiden, tweet`en, facebook-oppdateringen min
– om jeg glemte å tenke budskap egnet for heissamtalens flyktige sekunder.

Smørbrødlisten kan hjelpe deg på web.
Kunsten er å svare, før du blir spurt:

1. Hva er produktet ditt/Hva tilbyr du?
Kort om produktet ditt: Hva er det du tilbyr? Spesifisere, og med et lettfattelig språk.
Spar bransjesjargonen til bransjetreff.

2. Hvem og hvor er markedet ditt?
Hvem selger du produktet ditt til? Hvem ønsker du å nå i fremtiden? Hvor stort eller lite er markedet?

3. Hvordan får du omsetning? Hva gir salg?
Hva tjener du penger på, og hvordan? Fortell gjerne om salgskanaler og segmenter.

4. Hvem står bak bedriften? Hvem eier, hvem driver?
Folk kjøper deg, fremfor produktet: Hvem står bak selskapet ditt? Hva står du og dine ansatte for? Fortell om historikk, idéer og verdier. Dersom du har erfarne folk med gode referanser i styret/bedriften din: Fortell om dem, og om hva dere har oppnådd.

5. Hvem er konkurrenten din?
De færreste i Norge/Norden har monopol. Dersom du ikke vet hvem konkurrentene er, og hvem den aller viktigste konkurrenten er: Kartlegge før du kommuniserer.

Jo mer dine sterkeste konkurrenter har oppnådd, desto mer sterkere stiller din bedrift som holder tritt eller utfordrer.

6.  Konkurransefortrinn (nevnes først, og sist).
Hva er unikt med ditt produkt, din bedrift? Hvordan skiller dere dere ut? Hva gjør at din bedrift har et konkurransefortrinn? -Salgsutløsende for kunden.

Vil du høre et innspill om hva The elevator pitch bør være i sosiale medier-sammenheng, lytt til 13 minutter på Impact Interactions, B2B Social Media Catalyst Series – The Elevator Pitch. Noe amerikansk i formen, men langt på vei gyldig for det norske markedet også.

Vel og bra – så langt.
Så…hva gjør vi, når vi ser at lytteren ikke lytter? -Når vi er midt i det vi mener er et kort og spisset svar på den andres spørsmål?
Jeg synes Chris Westfall gir gode innspill i sin Elevator Pitch, Interrupted.

For lite er skrevet om spissede budskap i norsk SoMe-sammenheng (SoMe; sosiale medier). Har du innspill til digital Elevator Pitch som virker i Norge og Norden?

 

Pin It
Follow Me on Pinterest

Kommentarer

6 kommentarer til “Sosiale medier og heisflørt”
  1. Thorbjørn sier:

    Godt og interessant innlegg! :)

  2. Fedad sier:

    Kjempe bra. innlegg.

  3. Fint innlegg Cecilie. Det du sier innledningsvis gir meg assosiasjoner til noe jeg er opptatt av om dagen. For å skape verdi (bli hørt og lyttet til – og dermed få innflytelse) tror jeg man i mye større grad enn tidligere må oppleves høyst relevant for å fange interesse, Dette er også i tråd med ny marketingteori, som sier at nå handler tankegangen mye mer om nødvendigheten av å ta utgangspunkt i forbrukernes behov og ønsker for å lykkes i et marked. Kunnskap og forståelse for at en sterk merkevare skapes gjennom hvordan virksomheten, produktet eller tjenesten oppfattes, og at det er dette som styrer kundetilfredshet og lojaliet blir dermed avgjørende når kommunikasjonsbudskapet skal utformes. Så fokus på innhold er det som kommer til å bli avgjørende for å nå frem, tror nå jeg (-:

    • CecilieTS sier:

      Takk, Cecilie! Veldig hyggelig når du kommenterer. Og nyttig!
      Det du skriver vedrørende ny marketingteori, stemmer godt med virkeligheten min:
      Både analog og digital kommunikasjon styres av kundens/markedets tilbakemelding, og justeres deretter. -Ihvertfall om vi ønsker å bli hørt. I mitt siste blogginnlegg som jeg publiserte i dag, skriver jeg om nettopp det:
      Hvordan blir vi oppfattet, hvordan virker vi på andre? Jeg mener bestemt at analog og digital kommunikasjon har fellestrekk her. Både stemmebruk, mimikk og kroppsspråk kan overføres til skriftlig kommunikasjon. Ut i fra hva jeg har lest tidligere, tror jeg du skiller sterkere mellom analog og digital uttrykksform, enn hva jeg gjør?
      Enig med deg i hovedbudskapet: Behovsrelatert innhold er det som gir integritet i vår markedskommunikasjon.

      Fint å sparre med deg. Ser frem til å lese din siste bloggpost – du skal ikke se bort ifra at der kommer et innspill der også… ; )

  4. Merete Ross Keim sier:

    Du er strålende!
    Akkurat dette jeg trengte å lese akkurat idag idet jeg sitter å finpusser på forretningsplanen min osv.
    Kommer du til Stavanger igjen snart?

Legg igjen en kommentar

Følg CecilieTS

  • Facebook
  • Twitter
  • RSS Feed for Posts
  • Google+
  • LinkedIn

Siste fra medbloggere

Siste fra sider jeg leser

Arkiv